17/2-06/3 (D.238-256) Australia #1 (West)

itinéraire Perth - Kalgoorlie.jpg

Carte détaillée / detailed Map :

Voici quelques résumés quotidiens de nos premières semaines en Australie, en Australie Occidentale, avant de traverser le pays en train jusqu’à Adélaïde.
Alors, nous pédalerons à nouveau jusqu’à Sydney d’où nous devrions décoller vers la Nouvelle-Zélande, le 4 Avril…

Please find some daily reports about our first weeks in Australia, in Western Australia, before crossing the country by train until Adelaide.
Then, we will cycle again towards Sydney where we should catch a flight to New-Zealand on April the 4th…

1 - drapeau France (for English, please scroll below)

• Jour 238 (mercredi 17/2)
    Singapore ➡ Perth (✈ 1200 km) (🚲 0 km)

Emballer, prendre un taxi qui roule sous la mer, s’enregistrer, payer (beaucoup 😩), embarquer, décoller, voler, traverser l’équateur pour la 1ère fois, atterrir sur le dernier continent où je ne suis jamais allé, traverser la ville avec 3 cartons lourds, mais seulement 4 mains, être accueilli par certains employés stupide de la station de métro, mais par des hôtes adorables.
Quelle journée intensive!

J238 - Perth airport J238 - Perth CBD

• Jour 239 (jeudi 17/2)
    Jour de pause à Perth (🚲 0 km)

J240 - Perth skyline

• Jour 240 (vendredi 19/2)
    Perth ➡ Rockingham (🚲 61 km)
    Rockingham ➡ Mandurah (train 🚂 28 km)
    Mandurah ➡ Yunderup (🚗 25km)

Réveil un peu difficile après soirée chez des amis iraniens. Petit-déjeuner en terrasse.
Puis retour via le centre-ville. On en profite pour « visiter » en vitesse, faire le plein de cartes à l’office du tourisme, acheter quelques souvenirs.
Retour chez nos hôtes en début d’après-midi. Il faut tout remballer et repartir.
Avec un petit passage à la poste pour se délester de 7kg superflus que l’aéroport de Singapour s’est fait une joie de nous taxer au prix fort…
Nous longeons la voie ferrée qui va jusqu’à l’embouchure de la Swan River dans l’océan indien à Fremantle. Une dizaine de kilomètres voire plus car nous nous retrouvons dans le port de conteneurs qui est un cul-de-sac.
Nous traversons Fremantle via quelques grosses côtes et continuons sur la freeway #1. Traffic pas trop dense et voie cyclable à gauche.
La nuit tombe. Nous n’arriverons pas jusque chez nos hôtes. Dès que nous croisons l’autre ligne de train, nous allons à la station avec un détour suite aux mauvaises indications d’un caissier indien…
Le tarif est le même avec les vélos. Tant mieux car en Australie tout est (plus) cher.
Après 2 stations et 28km nous arrivons au terminus de Mandurah au nord du lac du Peel. Le staff nous offre d’appeler nos hôtes pour les prévenir. Ils habitent à 20km environ. Et nous proposent de venir nous chercher.
En attendant, je tente vainement de trouver des bières à partager avec eux. Mais tous les commerces à proximité sont fermés. 5km de vélo pour rien!
Will & Jenny nous récupèrent et nous passons une excellente fin de soirée dans leur superbe maison en partageant nos expériences à vélo.
Ils ont l’an passé parcouru >3500km d’Alicante à Londres et avant ça >3000km à travers le Nullarbor, la partie désertique de l’Australie! Chapeau!

J240 - Fremantle memorial J240 - Mandurah - Will & Jenny

• Jour 241 (samedi 20/2)
    South Yunderup -> Bouvard Pier (boat 20 km)
    Bouvard Pier -> Binningup (🚲 68 km)
  • Jour 242 (dimanche 21/2)
    Binningup ➡ Peppermint Grove Beach (🚲 78 km)
  • Jour 243 (lundi 22/2)
    Peppermint Grove Beach ➡ Cowaramup (🚲 83 km)
  • Jour 244 (mardi 23/2)
    Cowaramup -> Margaret River (🚲 24 km)
  • Jour 245 (mercredi 24/02)
    Margaret River ➡ Augusta (🚌 43 km)

Augusta 🔄 Cape Leeuwin (🚲 26 km )

Après plus de 350 km de vélo vers le Sud depuis Perth, nous sommes arrivés au Cap Leeuwin, le point le plus au Sud-Ouest de l’Australie, où l’océan Indien rencontre l’océan Antartique.
Et où les baleines aiment migrer, mais pas à cette époque de l’année.
La route a été très difficile avec des vents de face la plupart du temps qui nous ralentissent.
Depuis une semaine, nous avons vu des paysages complètement différents de l’Asie. En traversant de vastes campagnes, le long des océans, à travers les champs, les forêts, des bois et des vignes.
En voyant les animaux sauvages étonnants. C’est amusant de voir les kangourous s’enfuir en bondissant dès qu’ils nous repèrent, ou les perroquets, les cacatoès ou corbeaux colorés et bruyants. Approcher des émeus, des pélicans et des dauphins ont aussi été des expériences étonnantes!
Et les Australiens sont aussi des gens assez différents, tout à fait détendus. Nous avons eu la chance d’en rencontrer certains très sympathiques et généreux.
Nous faisons de notre mieux pour comprendre leur accent étrange!
A partir de maintenant, nous irons vers l’Est jusqu’à Esperance pendant environ une semaine. Et ensuite quelques jours vers le Nord… Dans le désert!

J245 - Pelicans J245 - Cape Leeuwin

• Jour 246 (jeudi 25/2)
    Augusta Nannup (🚲 94 km)
    Nannup ➡ Pemberton (🚌 76 km)
  • Jour 247 (vendredi 26/2)
    Pemberton Frankland National Park (🚲 82 km)
  • Jour 248 (samedi 27/2)
    Frankland National Park ➡ Walpole (🚲 94 km)
    Walpole ➡ Albany (🚌 117 km)
  • Jour 249 (dimanche 28/2)
    Jour de pause à Albany (🚲 0 km)

Une journée de repos avec nos hôtes charmants Sal & Justin et leur fils Henry.
À la découverte d’Albany, la plus ancienne colonie en Australie occidentale, fondée avant Perth!
Un tour sur le marché dominical local, un tour en ville puis détente à la maison, à préparer un dîner iranien et une salade!
20160228_190535

• Jour 250 (lundi 29/2)
    Albany Ravensthorpe (🚌 292 km)
    Ravensthorpe Jerdacuttup (🚲 39 km)
  • Jour 251 (mardi 01/3)
    Jerdacuttup Stokes National Park (🚲 91 km)
  • Jour 252 (02/03)
    Stokes National Park Esperance (🚲 66 km)
  • Jour 253 (jeudi 3/03)
    Esperance 🔄 Cape le Grand national Park (🚗 150km)

Après 3 jours de vélo au milieu de nulle part, depuis Ravensthorpe, nous profitons d’une journée de repos à Esperance (ville nommée d’après la frégate française de l’amiral Bruni d’Entrecasteaux qui est arrivé le premier dans la baie en 1792).
Devant l’office de tourisme j’ai une conversation avec Brigitte, une sympathique retraitée belge qui a émigré en Australie il y a plusieurs années. Elle nous propose d’emprunter sa voiture pour la journée!
Parfait pour aller explorer le parc national de Cape Le Grand parc, à 40 km de la ville.
Nous conduisons là-bas et voyons de belles plages de sable blanc, sans presque aucun touriste (les plages locales méritent sans aucun doute leur réputation des meilleures plages d’Australie!), des animaux de très très près et le rocher « Frenchamn Peak », une structure de granit intéressante avec un creux en son centre!
Une bonne journée avant de prendre le bus vers le Nord le lendemain matin …

J253 - Esperance by car J253 - CLGNP Thistle Cove J253 - CLGNP Lucky Bay

• Jour 254 (vendredi 4/03)
    Esperance ➡ Norseman : (🚌 206 km)

Réveil tôt pour embarquer à bord du bus de 8h30 qui va vers Kalgoorlie.
Pour une fois que le vent souffle d’Ouest en Est nous devons aller dans l’autre direction vers l’arrêt de bus. Il a plu toute la nuit et ça ne s’est pas arrêté. Le vent et la pluie fraîche nous réveillent et surtout nous ralentissent. Nous arrivons peu avant le départ.
Vers 11h nous débarquons à Norseman, « ville » minière de seulement 600 habitants environ mais avec commissariat, supermarché, piscine municipale, motel, 2 stations service, hôpital et aéroport (enfin piste d’atterrissage sur le lac salé ! ). Et même un hippodrome, à 1 semaine près nous manquons la grande course annuelle !
Norseman est une ville assez spéciale, un peu ville fantôme. Sa population décline à mesure que l’activité de la mine d’or baisse. Ses quelques rues parallèles et perpendiculaires, assez larges pour laisser autrefois les chameaux faire demi-tour, sont bien vides…
Nous sommes accueillis par Nicole puis Barry, des amis de nos premiers hôtes après Perth.
Barry ne travaille pas ce vendredi et nous propose une visite de la ville et surtout de ses environs, avec un passé historique très riche.
Nous allons jusqu’à un sommet pour avoir un panorama sur les forêts de « salmon gums » -des eucalyptus aux reflets roses- et les lacs de sel.
Après un tour à l’hippodrome nous suivons le heritage trail, répartis sur 11 sites sur 25km. Très intéressant.
Après la visite nous revenons en ville.
Nous rejoignons au pub des collègues de Nicole qui fêtent un anniversaire.
Puis nous dînons avec nos hôtes à la maison et nous endormons après une journée bien intense !

GB

• Day 238 (Monday 2.17)
    Singapore ➡ Perth (✈ 1200 km) (🚲 0 km)

Packing, taking a taxi under the sea, checking-in, paying (a looot 😩) for this crap flight company SCOOT, boarding, flying, crossing the equator for the 1st time, landing on the last continent I never went to, commuting with 3 heavy boxes but only 4 hands, being welcomed by some stupid station staff but lovely hosts.
What an intensive day!

• Day 239 (Tuesday 2.18)
    Day off in Perth (🚲 0 km)
  • Day 240 (Wednesday 2.19)
    Perth ➡ Rockingham (🚲 61 km)
    Rockingham ➡ Mandurah (train 🚂 28 km)
    Mandurah ➡ Yunderup (🚗 25km)

A bit of a difficult wake-up after an evening with Iranian friends. Breakfast on their terrace.
Then back via the city center. We took the opportunity to « visit » quickly the CBD, get some maps at the main tourist office, buy some souvenirs.
Back at our hosts early in the afternoon. We must pack up and leave.
With a quick stop at the post office to ship unnecessary 7kg that Singapore airport was pleased to charge us full price …
We cycle along the railway that goes up to the mouth of the Swan River in the Indian Ocean, towards Fremantle. 10 kilometers or even more because we end up in the container port which is a cul-de-sac!
We cross Fremantle via some tough climbs and continue on the freeway #1. Traffic is not too dense and there is a bicycle lane on the left, on the shoulder.
Night is falling. We will not make it to our guests. As soon as we join the railtrack, we go to the station with a detour following the bad advice of an Indian cashier…
The ticket is the same with the bikes. A good thing because everything is in Australia (more) expensive.
After 2 stations and 28 km we reach the end station of Mandurah north of the Peel Inlet. The staff let us call our guests to notice them. They live about 20 km. And they offer to pick us up.
Meanwhile, I tried in vain to find beers to share with them. But all the shops nearby are closed. 5 km extra cycling for nothing!
Will & Jenny kept some dinner for us and we spend a great late night in their beautiful home sharing our cycling experiences.
They traveled over 3500 km from Alicante to London and before that over 3000 km across the Nullarbor desert plain of Australia! Well done!

• Day 241 (Saturday 2.20)
    South Yunderup -> Bouvard Pier (boat 20 km)
    Bouvard Pier -> Binningup (🚲 68 km)
  • Day 242 (Sunday 2.21)
    Binningup ➡ Peppermint Grove Beach (🚲 78 km)
  • Day 243 (Monday 2.22)
    Peppermint Grove Beach ➡ Cowaramup (🚲 83 km)
  • Day 244 (Tuesday 2.23)
    Cowaramup -> Margaret River (🚲 24 km)
  • Day 245 (Wednesday 2.24)
    Margaret River ➡ Augusta (🚌 43 km)
    Augusta 🔄 Cape Leeuwin (🚲 26 km)

After over 350 km cycling South from Perth we made it to Cape Leeuwin, the most south westerly point of Australia, where Indian ocean meets the South ocean.
And where whales like to migrate, but not at this time of the year.
It has been quite tough to get there with headwinds most of the time. Slowing us down.
Since 1 week we have seen completely different landscapes from Asia. Going accross the vast countryside, along the oceans, through fields, forrests, groves and wineyards.
Seeing amazing wild animals. It is funny to see the kangaroos escaping from us, or the colourful and noisy parrots, cockatoos or crows. Coming close to emus, pelicans and dolphins were also amazing experiences!
And Australian people are also something different, quite relaxed. We have been lucky to meet some very friendly and generous ones.
We are doing our best to understand their strange accent!
From now on, we will head East until Esperance for about a week. Then cycle a few days towards North… in the desert!

• Day 246 (Thursday 2.25)
    Augusta Nannup (🚲 94 km)
    Nannup ➡ Pemberton (🚌 76 km)
  • Day 247 (Friday 2.26)
    Pemberton Frankland National Park (🚲 82 km)
  • Day 248 (Saturday 2.27)
    Frankland National Park ➡ Walpole (🚲 94 km)
    Walpole ➡ Albany (🚌 117 km)
  • Day 249 (Sunday 2.28)
    Day off in Albany (🚲 0 km)

A day off with our lovely hosts Sal & Justin and their son Henry.
Visiting Albany, the oldest settlement in Western Australia, established before Perth!
Going to the local Sunday market, having a look at the city and relaxing at home, preparing Iranian dinner and salad!

• Day 250 (Monday 2.29)
    Albany ➡ Ravensthorpe (🚌 292 km)
    Ravensthorpe Jerdacuttup (🚲 39 km)
  • Day 251 (Tuesday 3.01)
    Jerdacuttup Stokes National Park (🚲 91 km)
  • Day 252 (Wednesday 3.02)
    Stokes National Park Esperance (🚲 66 km)
  • Day 253 (Thursday 3.03)
    Day off in Esperance
    Esperance 🔄 Cape le Grand national Park (🚗 150km)

After 3 days cycling in the middle of nowhere from Ravensthorpe, we enjoy a day off in Esperance (city named after the French frigate of Admiral Bruni d’Entrecasteaux that arrived at first in the bay in 1792).
Outside of the tourist office I have a chat with Brigitte, a friendly Belgian who moved to Australia many years ago. She offers to borrow her car for the day!
Perfect to go and explore Cape Le Grand national park, 40 km out of town.
We drive there and see beautiful white sand beaches without any tourist (local beaches definitely deserve their awards of Australia’s best beaches!), some animals very very close and Frenchman peak, an interesting granite structure.
A good day before catching the bus to the North the next morning…

• Day 254 (Friday 3.04)
    Esperance ➡ Norseman (🚌 206 km) (🚲 5 km)

Early wakeup to board the 8.30 am bus that goes to Kalgoorlie.
For once the wind blows from West to East, but unfortunately we have cycle in the other direction to get to the bus stop! It rained all night and it did not stop. The wind and rain in the face on our saddles wake up us and even slow us down. We arrive shortly before departure.
Around 11 am we arrive in Norseman, « city » mining only about 600 inhabitants but with the police station, supermarket, swimming pool, motel, two gas stations, hospital and airport (finally landing strip on the salt lake!). And even a racecourse, near one week we miss the big annual race!
Norseman is a very special city, a little ghost town. Its population declines as the activity of the gold mine down. His few parallel and perpendicular streets, wide enough to let the camels once turn around, are empty …
We are greeted by Barry and Nicole, friends of our first guests after Perth.
Barry does not work this Friday and offers a tour of the city and especially its surroundings, with a rich history.
We’re going to a peak for a view of the forest « salmon gums » -the eucalyptus to Roses- reflections and salt lakes.
After a tour at the track we follow the heritage trail, spread over 25km on 11 sites. Very interesting.
After the visit we return to town.
We reach the pub Nicole colleagues celebrating a birthday.
Then we have dinner with our hosts at home and go to sleep after a long day!

• Day 255 (Saturday 3.05)
    Norseman➡ Kambalda Junction (🚗 89 km)
    Kambalda Junction -> Kambalda  (🚲 23 km)

• Day 256 (Sunday 3.06)
    Kambalda Kalgoorlie (🚲 70 km)

Spent our first night in a hotel in Australia (only camping, hostels or warmshowers before).
The hotel is quite empty with only 2 other rooms booked. Makes it easier to use the swimming-pool and the kitchenware/bbq to cook our meals.
Thanks to the wi-fi we could apply for the NZ visa of Sanaz. Another challenge… 😧
I enjoy a last swim in the morning.
Then it’s time to cycle our last leg in Western Australia.
60km until the major mining city of Kalgoorlie-Boulder.
The ride is one of the easiest. It is quite flat and for once we have some tailwind!
We arrive around 5pm.
But our train will leave at midnight only.
The city looks like many other like a us far west city with typical classical architecture. And large streets.
The train station is closed. So is the information center.
We go to the YHA. The manager allows us to wait there. We can even cook our dinner in the kitchen!
Then we go to the train station around 10.30pm. Not much staff. The remaining passengers who didn’t go in town for the 4 hours stop are sleeping in the carriage.
Someone lets us put our bikes and luggage in the cargo carriage.
We go to our cosy seats.
Waiting for the Indian-Pacific train to travel for 29 hours and 1’800 km until Adelaide through the desertic Nullarbor plain. Quite an adventure!

J256 - snack break

• Day 257 (Monday 3.07)
    Kalgoorlie ➡ Cook ➡ Tarcoola (train 1200 km 🚂)

Onboard of the Indian-Pacific train.
J257 - arrêt à Cook
J257 - locomotive

2 réflexions sur “17/2-06/3 (D.238-256) Australia #1 (West)

1. hi guys, how is the NZ experience? I love Kiwiland, having been there 3 times. It is always so green, the people are really nice and their nature /animals are not dangerous. However the earthquakes are! I am happy, have a girlfriend now. Life is good. love Bill